لزوم هزینه‌کرد 2 درصد تولید ناخالص داخلی کشور در زیرساخت‌های لجستیک- اخبار اقتصادی - اخبار تسنیم-عکس انواع میوه - عکس انواع میوه

لزوم هزینه‌کرد 2 درصد تولید ناخالص داخلی کشور در زیرساخت‌های لجستیک- اخبار اقتصادی – اخبار تسنیم-عکس انواع میوه

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، شهرام آدم‌نژاد در نخستین  میز ملی لجستیک ایران با اشاره به اینکه امروزه آنچه امنیت اقتصادی کشورها را بیش از حد دیگری تضمین می‌کند، اظهار کرد: داشتن نقش و سهم در تجارت بین‌المللی و زنجیره‌های تامین جهانی است.

وی با بیان اینکه لجستیک مهمترین مرکب این استراتژی است تصریح کرد: با توجه به این مهم بوجود آمدن ستاد لجستیک مراکز کشور در سال گذشته و همچنین تصویب سند آمایش مراکز لجستیک، محملی برای توجه بیشتر به هماهنگی و همگرایی بازیگران اصلی لجستیک چه در بخش خصوصی و چه در بخش دولتی شد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به مطالعه موسسه PWC در خصوص وضعیت لجستیک جهان در سال 2030 میلادی گفت: در این مطالعه به مسیر توسعه کشورهای در حال توسعه و اقتصادهای نوظهور اشاره شده است. در این راستا صدها خبره و فعال لجستیک در جهان الزاماتی را برای این قبیل کشورها عنوان کرده‌اند تا بتوانند 11 سال دیگر یعنی در سال 2030 میلادی به شکوفایی در صنعت لجستیک دست یابند.

آدم‌نژاد تاکید کرد: لزوم تسهیل مقررات و تجارت با سایر کشورها، تسهیل ورود شرکت‌های بزرگ چند ملیتی و جذب سرمایه‌گذاری‌های خارجی، توجه به ایجاد زیرساخت‌های لجستیک و توجه به فناوری‌های روز از جمله این موارد بوده است.

وی با یادآوری اینکه کشورهای اروپایی و آسیایی با شناخت اهمیت لجستیک در توسعه اقتصادی تلاش و رقابت خود را در این زمینه افزایش داده‌اند، بیان کرد: بر اساس گزارش ITF، کشورهای OECD به طور متوسط یک یا دو درصد از تولید ناخالص خود را صرف توسعه زیرساخت‌های داخلی مرتبط با لجستیک می‌کند.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: طبق آمار OECD، کشورهایی مانند گرجستان، آذربایجان و ترکیه که رقبای منطقه‌ای ما در کریدورهای بین‌المللی هستند به ترتیب 2.6، 1.5 و 1.1 درصد از تولید ناخالص خود را به صورت سالانه در زیرساخت‌های لجستیک سرمایه‌گذاری می‌کنند.

آدم‌نژاد یادآور شد: این در حالیست که بر اساس گزارش کمیسیون اروپا، سرمایه‌گذاری در بخش لجستیک یک کشور بین 3 تا 8 برابر هزینه سرمایه‌گذاری روی تولید ناخالص داخلی تاثیر دارد.

وی تاکید کرد: این حجم سرمایه‌گذاری و تاثیر فوق‌العاده حاکی از اهمیت لجستیک برای کشورهای توسعه یافته و نوظهور است.

معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی با طرح این پرسش که کشور ما در این زمینه چه گام‌هایی می‌تواند بردارد اظهار کرد: از جمله پتانیسل‌های اصلی اقتصاد ایران برخورداری از موقعیت ژئوپولتیک ویژه در منطقه، لجستیک و ایفای نقش در تجارت و زنجیره تامین بین‌المللی است.

آدم‌نژاد گفت: به خصوص با تغییر قدرت‌های برتر اقتصادی جهان طی چند دهه آتی، پیش‌بینی می‌شود موقعیت ایران بیش از پیش تقویت شود. با توجه به این پتانسیل، مناطق آزاد ایران می‌توانند سهم قابل توجهی از بازار لجستیک بین‌المللی را داشته باشند و بخشی از شبکه تامین صنایع بین‌المللی به خاک ایران منتقل شود.

وی ادامه داد: در این راستا با توجه به تغییر الگوی تجارت، در سال‌های اخیر و اقتصادهای نوظهور دنیا مانند اندونزی و هند، ضرورت تعیین نقش مناطق آزاد ایران در زنجیره تامین جهانی و نقش‌آفرینی آنها در کریدورهای ترانزیتی و تجاری بیش از پیش احساس می‌شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: مناطق آزاد می‌توانند با توجه به موقعیت ویژه خود و امکانات موجود نقش‌های متعددی را در صنعت لجستیک ایفا کند که در صورت حفظ هماهنگی و یکپارچگی با سایر بازیگران لجستیک می‌توانند در جهت رفع بسیاری از موانع پیش روی صنعت لجستیک گام بردارند.

آدم‌نژاد سرعت بخشیدن به فرایندها و امور عملیاتی در کریدورهای ترانزیتی، ایجاد هماهنگی و برقراری ارتباط لحظه‌ای و برخط بین مناطق آزاد، تسهیل حضور شرکت‌های چند ملیتی و توانمند ارائه خدمات، ارائه خدمات ارزش افزوده به صرفه به صاحبان کالا و احتمال ترانشیپ کالاهای بین‌المللی را از مهمترین نقش‌های مناطق آزاد ایران در راستای بهبود و شکل‌گیری منسجم شبکه لجستیک کشور اعلام کرد.

وی با تاکید بر سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی و طراحی با نگاه کاربر محور به‌عنوان کلید موفقیت مراکز لجستیک، اظهار کرد:‌ در این راستا شناخت نیازهای کاربران و مشتریان بالقوه هر منطقه و استفاده از تجارب شرکت های بین المللی برای رفع مشکلات ضرورتی انکار ناپذیر است. مطابق گزارش سازمان ملل تجربه کشورهای آسیایی نشان می دهد بیش از 50 درصد شرکت‌های لجستیک بین المللی که وارد مجموعه‌های لجستیکی می‌شوند در طول زمان بسیاری از خدمات ش افزوده مربوط به تولید را نیز به آن کشورها منتقل می‌کند که باعث رشد اشتغال  و سرمایه‌گذاری جدید می شود.

وی با بیان ایین‌که ایجاد زیرساخت‌های لجستیک بدون همکاری شرکت های توانمندی بین المللی مسیری دشوار، طولانی و گران خواهد بود، افزود: در سند آمایش مراکز لجستیک کشور مناطق آزاد ماکو،‌ارس، اروند و شهر فرودگاهی امام به طور خاص و پهنه‌های دارای منطقه آزاد مانند چابهار به عنوان نقاط دارای پتانسیل قابل توجه برای ایجاد مرکز لجستیک شناخته شده‌اند.

انتهای پیام/

مطالب مشابه با این مطلب



کد آمار